Μarketing mix
Το marketing mix μέχρι τώρα περιλάμβανε 4 στοιχεία. Το λεγόμενο 4P. Προϊόν (product), τιμή (price), προώθηση (promotion) και διανομή (placement). Τώρα πρέπει να προσθέσουμε και τα κοινωνικά δίκτυα (social networks) αφού όλοι μας έχουμε παρουσία σε αυτά. Τα 5 μεγάλα κοινωνικά δίκτυα (Facebook, Google Plus, Twitter, Linkedin και Pinterest) συγκεντρώνουν το 90% του συνολικού πληθυσμού που έχει υποχρεωτικό προφίλ εκεί, και τουλάχιστον ένα 40% έχει και δεύτερο και τρίτο. ΄-)
Αν αναρωτιέσαι τι να επιλέξεις ανάμεσα στο SEO και στην διαφήμιση διάβασε αυτό το άρθρο, καθώς επίσης και το άρθρο 4 business ideas που άλλαξαν τον κόσμο.
Στα 5 μεγάλα κοινωνικά δίκτυα μπορεί να προσθέσουμε και τα Κινέζικα (qzone.qq.com, renren.com, kaixin001.com, 51.com, weibo.com, tencent.com, qq.com, yy.com) που λόγω του τεράστιου πληθυσμού της Κίνας συγκεντρώνουν χωρίς πρόβλημα τον πληθυσμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης. ΄-) . Επίσης τα Ρώσικα vk.com, LiveJournal.Ru, Odnoklassniki.ru έχουν πολύ κόσμο επίσης.
Αν μέχρι πριν 2-3 χρόνια η παρουσία τόσο πολλών ανθρώπων στα κοινωνικά δίκτυα δεν ήταν εμφανή και κάποιοι τα έβλεπαν ως μόδα ή ως ένα προϊόν που δεν θα έχει συνέχεια, τώρα έχουν αναθεωρήσει της απόψεις τους και τα χρησιμοποιούν για να προβάλλουν προϊόντα και υπηρεσίες.
Κάθε κοινωνικό δίκτυο αναπτύσσετε με τον δικό του μοναδικό τρόπο και προσπαθεί να παρέχει διαφορετικά χαρακτηριστικά που οι άλλοι να μην τα έχουν κάνουν. Αυτό φυσικά οδηγεί στην ανάγκη να αναπτυχθούν διαφορετικές προσεγγίσεις που αυτόματα σημαίνει να προσληφθούν περισσότεροι ειδικοί με διαφορετικές ειδικότητες ώστε να μπορούν να υποστηρίζουν την πλατφόρμα. Για να μπορεί να λειτουργεί σωστά ένα τεράστιο δίκτυο όπως το φατσοβιβλίο έχουν δαπανηθεί και συνεχίζουν να δαπανώνται εκατομμύρια δολάρια. Όμως το μοντέλο είναι επικερδές και χρησιμοποιείτε και για διαφορετικούς σκοπούς από αυτούς που αναφέρονται στο TOS του, βλέπε καταγραφή προσωπικών δεδομένων, αγοραπωλησίες αυτών, κτλ.
Είναι λογικό στην προσπάθεια επιβίωσης του κάθε δικτύου να οδηγούνται στην εξειδίκευση με σκοπό να προσφέρουν διαφορετικά προϊόντα στους χρήστες του, και να ζητούν φυσικά και αντίστοιχους επισκέπτες. Έτσι βλέπουμε διαφορετικές πληροφορίες να δημοσιεύονται σε διαφορετικά δίκτυα αφού έχουν το ανάλογο κοινό και πιο εύκολα οι ειδικοί μάρκετιγκ φτάνουν στο στοχοποιημένο κοινό που επιθυμούν να πουλήσουν την υπηρεσία ή το προϊόν τους .
Άλλωστε μια εταιρεία δεν θα κερδίσει περισσότερα αν την διαφήμιση της την δούνε στο fb όπου οι περισσότεροι κάνουν χαβαλέ, αλλά σε ένα συγκεκριμένο πορτάλ που πουλάνε το ίδιο προϊόν ή υπηρεσία. Οπότε θα προτιμήσει να κάνει εκεί διαφήμιση προσδοκώντας καλύτερο ROI.
Όλοι μας ψάχνουμε πληροφορίες και αυτές της πληροφορίες της βρίσκουμε στα μεγάλα κοινωνικά δίκτυα ή στα φόρουμ, όπως αυτό πχ. για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπου ο καθένας μπορεί να πει την προσωπική του εμπειρία και εφόσον καταφέρει να δείξει την αξιοπιστία του να μπορέσει να γίνει opinion leader που τα άλλα μέλη της κοινότητας σέβονται και ακολουθούν της συστάσεις και παρατηρήσεις του.
Το marketing mix άλλαξε, μεταλλάχτηκε και από 4P έγινε 5PS. Οι κολοσσοί έριξαν πακτωλούς χρημάτων για να φτιάξουν τα κοινωνικά δίκτυα αυτά που είναι σήμερα. Ο σκοπός είναι διπλός. Πρώτο να πουλήσουν νέες υπηρεσίες και προϊόντα, διευρύνοντας της αγορές τους, ουσιαστικά φτάνοντας σε κάθε σημείο της γης, και δεύτερο να αποκτήσουν δωρεάν πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα όσο γίνετε μεγαλύτερου αριθμού χρηστών που με την θέληση τους τα μοιράζονται χωρίς να μπουν καν στην διαδικασία να σκεφτούν σε τι χέρια μπορεί να πέσουν.
Ακριβώς αυτός ο δεύτερος λόγος είναι το τεράστιο κέρδος που κατάφεραν να αποκομίσουν τα κοινωνικά δίκτυα. Φακέλωσαν τον κόσμο χωρίς να πληρώσουν γιαυτό, και τώρα μπορούν να ελέγχουν πολύ ευκολότερα συνειδήσεις, ελευθερίες, κυβερνήσεις και δικαιώματα.